• سه شنبه ٣١ مرداد ١٤٠٢-١٦:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٣٩٨
واکنش اعضای شورا به پاسخ زاکانی:10-172

جابجایی سامانه حمل و نقل معلولان، صرفاً یک جابجایی ساده میان دو سازمان نیست / پیام ما پیام مهر به جامعه معلولان است + گزارش تصویری

اعضای شورای شهر به پاسخ های شهردار تهران درخصوص سئوالات سید جعفر تشکری هاشمی، درخصوص جابجایی سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین از شرکت واحد اتوبوسرانی به سازمان تاکسیرانی واکنش نشان دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه ما به منظور تلاش با هدف حل مشکلات وخدمت رسانی بیشتر به مردم در اینجا هستیم، گفت: آرزو می‌کنیم هیچ یک از شهروندان و مردم عزیز ما نشستن روی ویلچر را در زندگی خود تجربه نکند. شاید یکی از سخت‌ترین تجربیات زندگی ما انسان‌ها این است که از این نعمت خدادادی که روی پای خود بایستیم و کارهای عادی زندگی خود را به راحتی انجام دهیم؛ محروم شویم. 
وی افزود: ورود به موضوع جابجایی سامانه معلولین به دلیل شرایط خاصی است که آن‌ها دارند و بارها و بارها مشکلات و مسائل خود را مطرح کرده و در این روزهای اخیر دچار عسر و حرج شدیدی شده‌اند. همانطور که گفته شد در شهر تهران ده‌ها هزار نفر شهروند معلول و جانباز ویلچری زندگی می‌کنند که شهر تهران مناسب این جامعه نیست. همانطور که برای سالمندان و کودکان تهران شهر ایمنی نبوده و متناسب با شرایط آن‌ها ساخته نشده است به همین سبب در اواخر دهه ۸۰ یعنی حدود سال ۸۹ سامانه‌ای در شهر تهران ایجاد شد تا این افراد بتوانند برابر با یک شهروند عادی در شهر تردد کنند و نباید هزینه مازادی بر آن‌ها تحمیل شود. تشکری در ادامه با تأکید بر اینکه همانطور که افراد عادی می‌توانند با استفاده از اتوبوس از مبدا تا مقصد خود سفر کنند؛ جانبازان نیز باید بتوانند از این امکانات برخوردار شوند و بر همین اساس این سامانه راه‌اندازی شده است؛ اظهار داشت: همه هدف ما این است که به این جامعه بزرگ که با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند خدمت بهتر و بیشتری ارائه شود و نه تنها باید از تضعیف خدمات ممانعت شده بلکه باید در راستای توسعه خدمت رسانی به این جامعه تلاش بیشتری داشته باشیم.
 
سازمان تاکسیرانی توانایی مدیریت سامانه معلولین را ندارد 
رئیس کمیسیون عمران وحمل و نقل شورای شهر، خطاب به شهرداری تهران ادامه داد: چند اشکال در اینجا وجود دارد؛ نخست اینکه اگر طرحی برای خدمت به جانبازان و معلولان در دست دارید، ابتدا باید این طرح اعلام شود تا آن‌ها احساس کنند که شما در حال ارائه خدمت جدیدی به آن‌ها هستید نه اینکه از آنچه دارند، محروم شود. اینکه در دل و ذهن شما چه می‌گذرد محترم است اما ما باید بدانیم در عمل برای معلولین و جانبازان چه اقداماتی انجام می‌دهید. 
وی افزود: در مکاتباتی که در این باره با شهرداری انجام و پاسخ‌هایی که دریافت شده، چنین مصوب شده است که این سامانه باید به سازمان تاکسیرانی واگذار شود. سازمانی که نه عده و عده این کار را دارد و نه وظیفه قانونی آن است که این کار را انجام دهد. در نتیجه اولین ایراد این است که با توجه به اینکه شورای شهر این مأموریت را به شرکت واحد محول کرده است؛ جابجایی آن تنها یک جابجایی ساده میان دو سازمان نیست. اهداف، مأموریت‌ها و ساختارهای آن‌ها متفاوت است و قابلیت خدمات دهی در سازمان تاکسیرانی وجود ندارد. 
 
معلولین باید مانند شهروند عادی از خدمات برخوردار باشند 
تشکری در ادامه با اشاره به لایحه ارائه شده در خصوص نرخ کرایه سرویس مدارس استثنایی در صحن شورا بیان کرد: در لایحه‌ای که چند روز پیش در مورد نرخ کرایه سرویس مدارس به شورای شهر ارائه شد؛ در بخش سرویس مدارس استثنایی قید شده است که تعرفه سرویس این مدارس ابتدا تعریف شده و والدین موظف به پرداخت هستند و در مرحله بعد، از محل یارانه‌ها به صورت نقدی به خانواده‌ها پرداخت خواهد شد. این همان نگرانی و دغدغه‌ای است که ما در خصوص جابجایی سامانه معلولین داشتیم، این جامعه نیز باید مثل شهروند عادی از خدمات برخوردار باشد. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در ادامه در خصوص واگذاری سامانه معلولین به سامانه مرکز هوشمند اظهار داشت: به استناد تقاضایی که شهرداری تهران داشته مبنی بر اینکه سامانه معلولین به سامانه مرکز هوشمند واگذار شود، آنچه مبنای کار ماست اساسنامه و قانون و مقررات است. اگر تدبیری در این زمینه برای واگذاری سامانه به بخشی دیگر وجود دارد؛ باید مراتب قانونی واگذاری انجام شود. انتقال این سامانه به غربی‌ترین نقطه تهران، سبب ایجاد مشکلاتی در این زمینه خواهد شد.
 
ایجاد پاتوق مخصوص معلولین و جانبازان در سطح شهر
وی در ادامه در قالب پیشنهاداتی گفت: از جمله اقداماتی که می‌توان در این زمینه انجام داد توزیع در فواصل مناسب در سطح شهر، ایجاد پاتوق مخصوص معلولین و جانبازان در سطح شهر برای تبادل اطلاعات به جهت حل و رفع مشکلات است؛ این سامانه نباید به هیچ عنوان به سازمان تاکسیرانی که ساز و کار انجام این کار را ندارد، واگذار نشود و باید همچنان در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی باشد. اگر زمینی هم در شرکت واحد قرار است به منظور دیگری مورد استفاده قرار بگیرد باید در چهارچوب مصوبه شورای شهر تهران که در جلسات گذشته مطرح شد مبنی بر اینکه شورا به عنوان مجمع در این باره تصمیم گیری کند، انجام شود.
وی ادامه داد: از شهردار تهران می خواهیم در این باره توضیحات لازم را ارائه دهد. امیدواریم توضیحات شهردار منجر به خوشحالی و امیدواری برای حل مشکلات جامعه معلولین باشد و آن‌ها احساس نکنند که در این شهر غریب هستند و کسی حامی آن‌ها نیست.
 
چمران: آرزوی ما برای معلولین این است که همه چیز مناسب باشد
چمران در ادامه ضمن تأیید اظهارات تشکری بیان کرد: آرزوی ما برای همه معلولین عزیز که در شهر تهران هستند این است که همه چیز مناسب باشد؛ مناسب سازی از وظایفی است که مدت‌هاست در شهرداری و شورای شهر در حال پیگیری است. در همین هفته ایستگاه مخصوص معلولین آغاز به کار کرد؛ این‌ها از نمونه‌هایی است که امیدواریم تداوم یابد و معلولین عزیز هم بتوانند از بهترین وضع ممکن برخوردار باشند. 
 
تشکری هاشمی: کسی خواب نما نشده است
تشکری هاشمی در واکنش به موارد مطرح شده از سوی شهردار تهران تأکید کرد: اینکه گفتند پیش فرض سئوال غلط است و بر همان اساس، دیگر سئوالات نیز غلط است که خوشبختانه در گفته هایشان متوجه شده و نکات را در بیانشان اصلاح کردند؛ اما باید بگوییم که اولین مکاتبه مرکز تهران هوشمند با شهردار در ۲۲ مردادماه سال ۱۴۰۱ است و مکاتبات دیگر نیز در ماه های بعد از آن انجام شده و اینگونه نبوده که کسی خواب نما شده باشد. این موارد در خلال زمان اتفاق افتاده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این تصمیم از سال 1401 گرفته شده بود و بنا بر آن بود تا این سامانه به مکان دیگری منتقل و زمین به مرکز هوشمند تهران واگذار شود با ذکر نکاتی از این صورتجلسات برگزار شده اظهار کرد: سئوالات ما بی اساس نبوده است چرا که با توجه به دستور شهردار تهران در تاریخ 12 تیرماه 1402 مبنی بر واگذاری سامانه جانبازان و معلولین شرکت واحد به سازمان تاکسیرانی و با توجه به توافقات حاصله اجرایی شده بر این اساس پس از گذشت 11 ماه از دستور صریح آقای زاکانی دستور واگذاری ابلاغ شده است. اما اینکه شهردار صرف نظر کرده و تصمیم قبلی را ابطال کرده، ممنونیم.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه ای کاش که در یک سالی که تلاش برای تخلیه زمین صورت گرفته بود تلاش برای ساماندهی وضعیت سامانه شکل می گرفت، یادآور شد: شما می گویید تنها ۴۰۰ نفر از خودروها استفاده می کردند و این درست است چون خدمات نصف شده بود؛ حتی در نگهداری خودروها حمایت انجام نشده و نیمی از وسایل نقلیه غیرفعال بوده است.
 
تقدیم کردن امکانات به دیگران قابل قبول نیست
وی افزود: در سال ۹۹ تعداد ۲۰ قرارداد بسته شده که در سال ۱۴۰۱ این قرارداد محقق می شود؛ در سال ۱۴۰۰ بودجه به میزان صددرصد محقق نشده و رقمی داده نشده و در سال ۱۴۰۱ نیز وضعیت به همین شکل است. در سال ۱۴۰۲ اسنادی مبنی بر انعقاد قرارداد ۴۰ دستگاه ون نمی بینیم. بودجه ۲۵.۵ میلیاردی سال ۱۴۰۱ و تحقق صفر درصدی قابل قبول نیست. امیدواریم پول بدهید که امکانات تأمین شود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه دو دستی تقدیم کردن امکانات به دیگران قابل قبول نیست، یادآور شد: اینکه می گویند چون زمین سند ندارد متعلق به شرکت اتوبوسرانی نیست، دلیل نمی شود که به دیگران تقدیم کرد. بسیاری از املاک شرکت اتوبوسرانی سند ندارد و از شهرداری می خواهیم به جای اینکه بگوید واگذار شده چون سند ندارد، برای این زمین ها سند بگیرند.
وی تأکید کرد: این زمین مادامی که زمین های جدید پیش بینی نشده واگذار نشود. یکی از پنج نقطه پیش بینی شده باید همین زمین باشد. تقاضای ما این است که بودجه ها به کار گرفته شود و خودروهای غیرفعال نیز بازسازی و وارد ناوگان شود. سامانه ۲،۳،۴ و ۶ از قبل بوده و حالا کشف نشده است. امیدواریم انتظارات معلولانی از شهردار که به عنوان شهردار جانباز معروف است، عملیاتی شود و خوشحال شوند.
چمران: عملاً موضوع جابجایی مطرح نخواهد بود
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس پیش بینی هفت نقطه، عملا موضوع جابجایی مطرح نخواهد بود، گفت: فکر نمی کنم کسی بخواهد خلاف مقررات کاری انجام دهد و نفعی برای کسی ندارد؛ واگذاری زمین باید به شورا بیاید و شهرداری قطعا زمینی را واگذار نمی کند.
 
تشکری هاشمی: از شهردار برای پاسخگویی و شفاف سازی‌شان ممنونیم
تشکری هاشمی با بیان اینکه شهردار تهران می گوید که دستور انتقال مدیریت به سازمان تاکسیرانی منحل شده و بر اساس آن دیگر سئوالات سندیت ندارد، گفت: بابت پاسخگویی و شفاف سازی از سوی شهردار ممنونیم.
وی با تأکید بر اینکه درخواست ما این است که اماکن جدید، مشخص شوند؛ اظهار کرد: سالیانه باید تعدادی وسیله به ناوگان اضافه شود. ما نگفتیم که سازو کار وجود ندارد و حقوق پرداخته نمی شود.
 
آقامیری: پیام جلسه امروز پیام مهر به جامعه معلولان است
سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا نیز با بیان اینکه پیام این جلسه پرسش و پاسخ بین شورا و شهرداری پیام مهر و محبت به افراد معلول جامعه است؛ گفت: این افراد بدانند که شورا و شهرداری دغدغه دارند.

گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید:
yun.ir/gy9yrb

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: